Recension: Yoga Body av Mark Singleton

img_4136

Den här rejäla, faktatunga boken är en akademisk text i ett snyggt omslag. Mark Singleton har forskat på hur, var och när asana (fysiska positioner) blev en så viktig del av yoga. Baserat på tidningsartiklar, historiska resebeskrivningar och böcker, försöker han på ett vetenskapligt sätt se hur just den fysiska yogan blev den största. Och på vägen dödar han en hel del yogamyter.

img_4134

Bokrecension: Yoga Body – The Origins of Modern Posture Practise av Mark Singleton

Med utgångspunkt i historiska fakta, beskriver Mark Singleton i sin studie om var han tror att asanas som vi känner till dem idag, kommer ifrån.

Han argumenterar för att asana dök upp i yogans värld först på 1800-talet, och då med influenser från många olika håll. Från de fakirliknande ”yogin” som fanns redan tidigare, från styrketräningsuppvisningar, populära engelska gymnaster, ja, till och med från den svenska gymnastiken och Per Ling! Det var helt enkelt samtidigt som träning blev ett större fenomen i resten av världen, som fysisk yoga fick den form vi ser idag.

Singleton visar också hur de nationalistiska strömningarna vid den här tiden har påverkat hur yogans historia beskrivs, och hur den fysiska yogan kom att få ett så starkt rykte om sig att vara ”ursprunglig” och ”äkta”. Det är spännande resonemang och intressanta nya aspekter ur yogans historia, och även om jag inte tror att den här forskningen är slut med den här undersökningen, så bidrar den onekligen med ett par viktiga slutsatser.

Stilen är akademisk, med många citat och långa resonemang. Det gör att Yoga Body blir en utmaning att läsa för den som inte är helt insatt i yogahistoria sedan tidigare, eller som kanske aldrig läst akademisk text. Även om det är bra, kan jag inte låta bli att fundera på hur boken skulle sett ut om den var omskriven till populärvetenskap. Skulle den inte kunna nå ut till fler då?

Den här boken rekommenderar jag till dig som …

• Är van vid att läsa på engelska. Eftersom Yoga Body är skriven på akademisk engelska, kan den nog vara svår att ta till sig om man inte redan känner sig väldigt bekväm med att läsa på engelska.
  • Vill lära dig mer om asanas historia, och baserat på fakta snarare än myt, men också är beredd på att förändra hur du ser på historieskrivningen kring yoga.