Noguiera och Sanguinhedo heter byarna i centrala Portugal där sambons föräldrar föddes (även om han växte upp i alperna i Frankrike). Solutsvultna kom vi dit i september, och det första jag som nybliven pallkrage-tokig reagerade på var alla frukter. Granatäpple, fikon, citron, vindruvor, majs, oliver, kiwi … Så här i november känns det väldigt avlägset och jag längtar tills vi åker tillbaka.
Författare: lisajagemark
-
En konserthelg
-
Just nu #8
…gillar jag höstpromenader under en blå himmel. Här kring Läckö Slott tillsammans med sambon.
-
La cascade du Rouget
Vår roadtrip i Europa i somras gick genom Tyskland och Alsace, till sambons mamma i Haute-savoie. Även om jag redan varit i regionen många gånger, finns det alltid något nytt att kolla på. Just den här gången var det för varmt för att vandra i Alperna (vi försökte en gång men det var över 30 grader på 1500 möh!), men en liten eftermiddagsutflykt tog oss till Frankrikes vackraste vattenfall, där dropparna i luften svalkade lite.
-
Senast recenserat: Mytting och Al-Khamisi
Hallå! Tänkte bara rikta strålkastarljuset på två böcker som jag recenserat de senaste veckorna. Lars Myttings finstämda roman Simma med de drunknade publicerades i bland annat Smålandsposten och Borås Tidning, och Regnet luktar inte här, Duriad Al-Khamisis debutroman och en genremässigt spretig men innehållsmässigt viktig bok, går också den att läsa på bt.se.
-
Månadens tips #2 – september
Månadens tips är att träna med Yogobe. Kanske är jag lite jävig eftersom flera av de yogalärare som jag tränat för och känner finns på den här onlineplattformen, men jag vill ändå lyfta den: det har kommit upp så många nya bra videos det senaste! Min personliga favorit just nu är Johanna Anderssons Global Yoga Power Intensive, som består av 30 minuter styrka, rörlighet och tough love. -
Drömmer mig tillbaka till Alsace
Samma vecka som värmeböljan drog in över Europa i juli, körde vi ut ur Tyskland och in i Frankrike. Alsace är väldigt mycket mittemellan de två länderna, men framför allt är det otroligt vackert. Därför följer nu en bildbomb från Riquewihr och Colmar.
-
Onsdagsyoga på Citypraktiken
Efter några ändringar är nu höstens Global Yoga-kurs satt till onsdagar på Citypraktiken! Det finns några plaster kvar om du är intresserad, vi yogar 12 gånger under hösten, 18.15 – 19.30, med tema att mjuka upp bröstryggen. Läs mer här eller kontakta mig!
-
En liten by nära Kassel
Semestern är slut, men bilderna finns kvar. I juli åkte vi på roadtrip genom Europa, med målet Alperna. Vår första natt och stopp på vägen var i en by nära staden Kassel i Tyskland, och besök på UNESCO-världsarvet Bergpark Wilhelmshöhe. Det såg ut lite så här:
-
En grå tisdag i frilanslivet

Vissa gråblåsiga regndagar här på västkusten är långsammare än andra. Här är tre lunchrastaktiviteter som jag gärna tar till för att pigga upp när jag har mycket att göra här på hemmakontoret, men väldigt lite energi att ta till. Först mat: färsk pasta med saffran och hemmaodlad zucchini.
-
Way out west: What I wrote
Hängde på Sveriges möjligen mest hypade festival förra helgen. Way out west tar över Slottskogen här i Göteborg med buller och brak varje augusti, och i år var det en bättre line-up än på länge. Förutom att jag hann se magiska konserter av bland andra Lorentz, Deportees och Father John Misty, recenserade jag även dessa för Borås Tidning:
- Foxygen: Inte ens han räddar stämningen
- Kygo: Kygo sätter igång festen
- Angelique Kidjo: Kidjo väcker liv i en slö eftermiddag (endast BT-plus)
- Florence + The Machine: Ett [sic!] pop-ångvält i form av ett skogsrå (endast BT-plus)
- Amason: Amason växer snart ur Linnés tältscen (endast BT-plus)
- First Aid Kit: Nästan obehagligt tajta
-
Sammanfattning av Uport

Vad jag lärt mig av resten av helgen på Uport:
- Thomas Stenströms Slå mig hårt i ansiktet verkar vara de tonåriga indiekidsen av idags motsvarighet till vår Jag är en vampyr. Det var ganska härligt att se.
- Stiftelsen var en överraskning. De visade sig nämligen vara ännu sämre än jag trott.
- Kombinationen av Hoffmaestro och Elliphant som två avslutande akter får verkligen Ulricehamn att dansa.









