Författare: lisajagemark

  • Kent @ Trägår’n

    Det finns stunder då jag verkligen tror på magi. I lördags var jag, min pappa och hans bästis på Kent på Trägår’n här i Göteborg. Det var en sådan stund, när ljudmattan är tung och bred, alla låtar sitter precis som de ska (i hjärttrakten) och inramningen perfekt.

    20140512-143257.jpg

    Den nya låten Svart snö (vilken oerhört kentig låttitel förresten) har en refräng som går såhär:

    Känner ni som jag sträck upp era händer
    Det är fler än du och jag
    Som förlorat något vi älskat i elden
    Fler än du och jag
    Som dansar för oss själva i mörkret
    Som om det inte fanns någon morgondag
    Jag vill inte vara ensam
    Men vem vill vara ensam

    Och det blir inte bara magiskt när alla i en mörk, trång konsertlokal tillsammans sträcker upp sina händer mot taket, det blir magiskt när jag tänker att det här kanske kan bli den nya inställningen i vårt land, om vi har tur. Jag kan se den röda tråden genom albumet Tigerdrottningen, tanken att kollektivet är på väg tillbaka. Eller snarare att kollektivet, solidariteten och gemenskapen måste komma tillbaka.

    Kent är mitt hjärtas musik sedan innan jag ens fyllt tonåring, och det är nästan retligt (fast mest underbart) att de alltid lyckas tala till mig på det här sättet. Jag hoppas att den kommande festivalen Kentfest på Nya Ullevi blir en masshysteri i uppsträckta händer, fingertoppar upp mot Göteborgs himmel, fler än jag som inte vill känna mig ensam och individualiserad.

    Känner ni som jag, sträck upp era händer.

  • Gästblogg och yogatips

    I helgen fick jag var med på ett hörn på Nordic Wellness träningsblogg. Klicka här om du vill läsa varför jag tycker att fler borde våga yoga och när du kan yoga med mig på NW!

    IMG_9949

    Dessutom måste jag tipsa om den kommande helgen i Göteborg – Yoga Games går av stapeln och nytt för i år är att det finns gratis drop-in-klasser att prova på. Jag vill rekommendera Global Yoga för alla med Tiina Raveliin lördag 16.15, och Camilla Oldbergs MOJOyoga-klass på söndag kl. 9.30. Passa på att yoga helt gratis för dessa magiska instruktörer!

    Själv kommer jag assistera Johanna Andersson på två klasser för betalande festivaldeltagare, Global Yoga Yin och Global Yoga Elements, det vill säga jag kommer smyga runt och göra justeringar medan strålande Johanna instruerar och glittrar på scen. Det ska bli så roligt!

  • Linda Pira

    Linda Pira

    För ett tag sedan recenserade jag Linda Pira och Stor på Rockborgen i Borås. Du kan fortfarande läsa artikeln här! Det var en fotograf där, men bilden i det här inlägget har jag tagit själv.

  • Global Yoga i vår!

    Globalyoga

    Nästa vecka börjar en ny kursperiod på Yoga Divine – och det finns platser kvar till Global Yoga med mig, onsdagar 18.30! Jag lovar inspirerande musik, värme och tid att landa.

    Kursen är på 8 gånger, 23/4 – 11/6, och kostar 1200 kr. Studenter får 20 % rabatt, och vill du prova på en gång kostar det 180 kr.

    Läs mer här!

    Only if we are supple will we never break
    Namaste, Lisa

  • Kulturkritik från vårvintern

    Jag har varit lite för dålig på att dela med mig av sådant som jag har skrivit den senaste tiden, men här kommer ett litet uppsamlingsinlägg med en massa kulturkritik.

    IMG_9482

  • Yoga i London

    Jagemark Yoga i London

    I London passade jag på att yoga också. På Triyoga Soho, närmare bestämt. Mest för att det ligger så bra till på Carnaby Street, så jag kunde lämna mitt ressällskap på Oxford Street och lita på att de knappt skulle märka att jag var borta. För bara 20 pund får man prova på hur många yogaklasser man vill under två veckor. Jag, som bara var på plats i fyra dagar, hann med två. En längre och en kortare, både Vinyasa Flow-klasser. Lite tråkigt av mig, jag vet, men jag är ju en vinyasa yogini at heart.

    Du får låna bra yogamattor, träna för riktigt duktiga yogalärare och kan hyra en handduk för 1 pund så du kan duscha innan du ger dig ut i den stora staden igen. Rekommenderas alltså alla resande yogis varmt!

  • LDN

    frkjagemarklondon frkjagemarklondon1 frkjagemarklondon2frkjagemarklondon6 frkjagemarklondon3 frkjagemarklondon4 frkjagemarklondon5

    Snapshots från en långweekend i London. Camden, gå utan jacka, Notting Hill, dricka cider på ett tak, få fräknar på näsan, umgås med fina vänner, handla på Boots. Ganska fantastiskt! Jag hann faktiskt yoga också, och besöka en mycket spännande magisk värld, som jag sparar till ett annat inlägg. Jag måste säga att det känns som om våren är på väg till Göteborg nu, men åh jag längtar tillbaka till en sol som verkligen värmer och en stad som inte är hemma.

  • Just nu #4

    • är jag så himla glad över att vara antagen till Global Yoga Assisteringsprogram 2014/2015! Det betyder att jag ska få vara med och assistera yogalärarutbildningar och workshops, för att utvecklas som yogalärare. Och det ska bli så oerhört roligt.
    • lyssnar jag helst bara på Markus Krunegårds nya singel Du stör dig hårt på mig.
    • ser jag fram emot att snart få besöka min kära Kajsa i London!
    • vill jag helst äta quinoa med allt, men gärna med ugnsbakade rödbetor, fetaost, mâche-sallad och vitlöksdressing. Mmm.
    • tycker jag att du ska gå in och gilla Lisa Jagemark Yoga på facebook!
  • Global Yoga After Work Flow

    IMG_9216 (kopia) 2

    Välkommen att tillbringa dina onsdagskvällar på mattan tillsammans med mig! Kl. 18.30, med start 12 februari, håller jag i en globalyogaklass med inspirerande musik, sköna flöden och tid att landa. Med bara tio deltagare får du en personlig yogaupplevelse. Platsen är Yoga Divines mysiga, ljusa lokal på Kungsportsavenyn 34 i Göteborg.

    Den här terminen erbjuder jag dessutom ett specialpris: 10 gånger kostar 1500 kr och studenter får självklart 20 % rabatt! Vill du köpa en drop-in-plats och prova på kostar det 180 kr.

    Anmäl dig här (välj ämne ”yoga”, fyll i ditt namn, din mejl, din hemadress och om det är något särskilt jag behöver veta) och läs mer om min yoga här!

    Namaste!

  • LYON

    IMG_9180 IMG_9215 IMG_9223 IMG_9253 IMG_9254

    Bilder från mtt hjärtas stad Lyon, i mellandagarna. God mat, pharmacie-shopping, evighetslånga promenader längst floderna och en aning nostalgi.

  • Nordic Wellness yogautbildning

    20140128-152922.jpgI helgen var jag med och assisterade ett gäng blivande yogalärare på Nordic Wellness medan inspirationsbomben Sierra de Goldsmith instruerade och lärde ut. Det är otroligt roligt att verkligen få gräva ner sig i assisteringar och justeringar av asanas, och att få vara med på ett litet hörn när några härliga personer börjar sin resa som yogalärare. Ser redan fram emot nästa gång!

  • Nytt jobb

    Den främsta anledningen till att bloggen inte fått så många nya inlägg den senaste tiden, är att jag fått ett nytt jobb! Från och med måndag förra veckan kan jag titulera mig copywriter på en av Sveriges största utbildningssajter allautbildare.se, något som jag är väldigt nöjd med. Så hälften av min tid tillbringar jag numera på ett kontor, och det är himla trevligt. Resten av tiden frilansar jag (som vanligt), och myser med mina fina yogadeltagare. Januari känns inte riktigt lika tråkigt som det brukar!

  • Haute-savoie

    IMG_9023 IMG_9021 IMG_8945 IMG_8871IMG_8922 IMG_9117IMG_9119

    Blandade bilder från Haute-savoie och Genève, där vi var över julhelgen. Till en början var allt utom bergstopparna snöfritt, men sedan kom det vita flingor från himlen (och mycket av dem). Vi åkte skidor, något som jag inte gjort på tio år, och det var så fantastiskt roligt. Jag skrattade som ett barn i pisterna. Vi sov middag varje dag, hälsade på Miguels släkt och vänner, åt god mat och promenerade i gamla stan i Genève. Vi hade det fint.

  • Årets böcker

    Jag skriver upp alla böcker jag läser i en liten anteckningsbok, och markerar en gång i kvartalet vilken läsupplevelse som var den bästa. Så, här är de (fanfar): årets böcker 2013!

    • Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind recenserade jag för Borås Tidning i februari, och jag måste säga att Söderlinds andra roman lyckas med det svåra att bli ännu bättre än hennes starka debut Norrlands svårmod. Välskrivet om häxjakt, släkthistoria, skuld och hopp.
    • Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist är ingen nysläppt pärla, men under en läskurs på vårterminen passerade den min väg. Jag hade redan sett filmen (och blivit livrädd), men hade äntligen en anledning att våga läsa boken. Och vilken bok sen! Jag älskar hur författaren leker med vampyrmyten och lyckas blåsa liv i den genom att tematisera mobbing, utanförskap och sjukdom. Och dessutom skruva upp otäckheten genom att placera handlingen i ett miljonprogramområde.
    • Yarden av Kristian Lundberg läste jag på en strand i Portugal, men det var inte platsen som lyfte boken, utan boken som skar sig perfekt mot sanden, semestern och vågorna. Jag blev betagen av det korthuggna, intensiva språket, klasskildringen och hur staden Malmö verkar vara en person, en karaktär i texten. Lundberg återuppfann arbetarlitteraturen för mig. 
    • Mãn av Kim Thúy är ändå den roman som jag slutligen utnämnde till årets bok i Borås Tidning den 16 december. Jag skrev så här:

    Efter succén Ru, kom Kim Thúys andra roman Mãn äntligen ut i år (och skickligt översatt också, av Marianne Tufvesson). Huvudpersonen som gett namn till boken, lämnar Vietnam för Kanada. Hon blir framgångsrik inom restaurangbranschen, låter maten bli minnen av barndomens land, och blir förälskad – men inte i den utvalde mannen, han som tog med henne till det nya landet. Hon skildras genom Thúys karaktäristiska korta stycken, en vacker prosa, där vietnamesiska ord blir finurliga kapiteltitlar. Fylld med dofter och minnen, men helt utan tung nostalgi.

    Namnet, Mãn, betyder ”det finns inte något mer att längta efter” och jag måste säga att den här romanen inte lämnar mycket övrigt att önska. Den är en ljuvlig munsbit, kort men djupgående, att läsa både lättjefullt och med andakt.