Man måste försöka, markera att det är något nytt på gång. Så jag lovar att under 2014 laga vegansk mat oftare, våga lite mer, dricka mycket vatten och självklart yoga every damn day! Svårare än så behöver det kanske inte vara.
Författare: lisajagemark
-
Just nu #3
- förbereder jag klasser och annat fint inför den stundande yogaterminen.
- är jag tacksam över att årets första rejäla förkylning verkar vara över. Dags att ta tag i det nya året helt utan näsdukar.
- håller jag på att finslipa min kandidatuppsats i franska.
- lyssnar jag gärna på coverplattan Tyst för fan, med nytolkningar av Ebba Grönlåtar. Speciellt Beväpna oss och Ung & kåt.
- är det finaste jag vet när katten smyger upp i sängen när vi nästan somnat, för att gosa ner sig vid våra fötter.
-
Yoga med mig på Yoga Divine!

Min roligaste nyhet inför 2014 är att jag ska hålla i flera yogaklasser. Till exempel på den fina studion Yoga Divine på avenyn. Vad vill du hitta på under den nya året? Är ditt nyårslöfte att bli sundare, gladare, lugnare, snyggare eller starkare? Yoga med mig på Yoga Divine så fixar vi det tillsammans!
På fredagseftermiddagar från och med vecka 4 kommer jag hålla i en Global Yoga After Work-klass för tio-tolv personer i Yoga Divines fina studio. Det kommer bli 75 lekfulla, trygga och lagom utmanande minuter till inspirerande musik. Här kan du läsa om vad jag har för inställning till yoga, och här kan du läsa om Globalyogan. Allra roligast vore det om du ville vara med på mattan – starta din helg yoga style tillsammans med mig!
V. 5-16 (12 ggr) kostar 2400 kr, de följande veckorna 17-24 (8 ggr) kostar 1600 kr. Det finns också 10- samt 5-ggr-klippkort som du kan köpa på plats i studion. Naturligtvis får studenter 20 % rabatt! Vill du prova på, kan jag rekommendera Yoga Divines prova-på-vecka v. 4, då får du testa en klass för bara 100 kr! Pengarna sätts in på bankgiro 683-6894, skriv ditt namn i meddelandefältet så är du garanterad en plats.
Kontakta mig för mer information eller om du undrar något speciellt.
Namaste! -
Saker jag gjort under 2013 som jag aldrig gjort tidigare
Rest till Portugal

Skaffat F-skatt
Tyckt om att jogga
Hållit i en klass Global Yoga Free Flow i Slottsskogen

Kommit in och läst på Akademi Valand
Tagit en magisterexamen
Åkt skidor i alperna
Bestämt mig för att sluta plugga
Besökt Finland och Helsingfors
-
Sådant som jag saknar
De märkliga gröna stolparna som markerar trottoarerna. Croissanter som frasar och smular men samtidigt inte alls är torra. Lindarna. Hur det luktar när man går förbi ett bageri på morgonen. Otrevlig servicepersonal. Rödvin till maten. Hudvårdsavdelningarna på de franska apoteken. Min favoritpromenad längst Saône, från Quais de la Pêcherie till Place Carnot. Fönsterluckor. Att känna sig hemma, fast man är borta.
Men nu är vi hemma igen på riktigt, för att möta 2014 i GBG.
-
Les Alpes

Vi firar jul i Haute-savoie i år, närmare bestämt i Marignier, den lilla staden där Miguel växte upp. Vi ska äta massor av kakor, hälsa på släkt, bli omhändertagna av Miguels mamma, laga Jansson till det franska julbordet och promenera i alpluften. Och så passa på att åka till mitt hjärtas stad Lyon också.
Alperna är väldigt vackra men inte speciellt fotogeniska. Hur fångar man något så stort? Jag tror inte att det finns något vidvinkelobjektiv som kan fånga de stora bergen. Eller ljuset som faller på dem. Jag har försökt, men de finaste bilderna får jag spara i mitt minne istället.
-
Vånna inget

I helgen var jag på Rockborgen, men inte bara för att skriva tonårsnostalgi, utan för att fotografera och recensera kvällens konserter – framför allt den fina huvudakten Vånna inget – för Borås Tidning. Du kan läsa recensionen här, och jag kan också skryta med att jag fick vara med på en liten bylinebild intill ett citat ur recensionen på BT:s första sida också. Fint ska det vara.
(Fotot här ovan är ett av dem som inte använts i tidningen.)
-
Tonårsnostalgi
Sitter i lokalen där jag suttit så många gånger, även om det var snart sex år sedan nu. En oas för många generationer ungdomar, när man befinner sig mittemellan högstadiefester och krogen, när det alltid finns någon speciellt hypad kille som någon i gänget måste titta på från håll, när varje fredagskväll måste erbjuda ett äventyr, oavsett vad. Nu är jag tillbaka för en kväll i min mellanstora svenska stad. Det syns på mig att jag växt ur dessa skor. Att jag inte klär mig, beter mig eller fnissar som ungdomen längre. Jag bär inte magtröja, har inga piercingar. Det känns som om jag går runt i en ungdomsfilm som jag en gång spelat i.
Jag ska skriva här i kväll. Jag har min stora kameraväska över axeln, min svalaste min över läpparna. Det fina med att vara tillbaka här är att jag vet att mitt sjuttonåriga jag skulle varit stolt om hon såg mig, sig själv, bland människorna här. Arbetande, betald för att skriva och värdera bakgrundsmusiken till ungdomsfilmen som utspelar sig år efter år. Bara med helt nya skådespelare.
-
Progress

Två asanas som jag för några år sedan trodde var nästan omöjliga för mig – eller i alla fall låg väldigt långt bort i framtiden, är nu här. ”Practise and all is coming”, sa Patthabi Jois. Det verkar vara sant! Den första bilden är av eka pada rajakapotasana, där mina tår rör vid min hjässa (!!), den andra en variation av salamba sirsasana där jag vågar närma mig något som kanske liknar en bakåtböjning, vilket är väldigt utmanande för någon som har svårt att släppa på kontrollen. Nu får jag fundera ut vad mitt fokus för min egenutövning/sadhana ska vara nästa år…
-
Just nu #2
- är jag fascinerad av det faktum att jag tycker att det är ganska kul och skönt att – jogga. Jo, det är sant. Jag springer med reflexväst och allt.
- lyssnar jag på de senaste skivorna från Emil Jensen, Veronica Maggio och Laleh.
- är jag nästan färdig med årets julklappar. Nu ska jag bara lyckas slå in dem också.
- ser jag fram emot en jul i alperna!
- vill jag mest bara köpa en massa doftljus.
- dricker jag helst glögg, eller kanske varm choklad.
- tycker jag att det mysigaste är att spatsera mellan olika stånd på julmarknader i skymningen, med Miguels hand i min lovikkavante.
- ska jag strax åka mot lite adventsfika i min hemstad Borås.
Glad första advent!
-
Tills allt sjunger din melodi
Emil Jensen, 23/11, Folkan Borås
Det kallas föreställning, inte konsert. Det beror såklart på att ungefär hälften av framträdandena under de runt 2,5 timmar (inkl. paus) som vi sitter i salongen, inte är sånger. Det är spoken word, eller kanske politiska brandtal, återberättanden av minnen, personliga reflektioner, eller alla ovanstående.
Ofta börjar de med en liten inledning, kanske en powerpoint, men mynnar ut i ett rimmande klimax som leder in i nästa låt. Ibland känns det lite för repeterat, framför allt i första halvan av föreställningen, men oftast känns det innerligt och väldigt roligt. Nödrim finns inte i Emil Jensens repertoar, inte heller en acceptens av det som är jobbigt i vårt samhälle just nu (rasismen, utbildningsministern, stressen, och så vidare).
Av låtarna sticker främst trallvänliga och bröllopsvanliga Så får du mig ändå och känslomässiga Hur lyckliga kan vi bli? ut. Men också Radioaktivitet (som i original är en mästerlig duett med Klara Söderberg från First Aid Kit) och Dig vill jag ha från den nya skivan I det nya landet är otroligt starka live.
Skivan har också gett namnet till föreställningen, och antyder att det handlar om känslan i Sverige just nu, det kalla, utanförskapet, oron och allt det där som Jensen brinner för att motarbeta. Men jag anar en mer personlig underton också, av separation, uppbrott och nystart. Och det är när den välrepeterade (och välgrundade) politiska agendan blandas med dessa personliga underströmmar, som den här föreställningen verkligen lyfter.
-
Jungfrustenen av Michael Mortimer
En svensk Da Vinci-kod – en Linné-kod? Jag skrev nyligen i Borås Tidning om en spännande, och oavslutad, vetenskapsthriller av Michael Mortimer, en pseudonym som jag nog tror att jag kan gissa mig till, och många andra har också tänkt i samma riktning. (Ledtrådar: finlitterär självproklamerad surgubbe, redan publicerad, populärvetenskapligt intresserad, med en tendens att skriva in en hitte-på-nidbild av sig själv i sina texter.)
-
På gång i bokhögen

Just nu i högen som ska recenseras! En thriller à la Da Vinci-koden (första delen av sex, oklart om man orkar alla), och en debutant som jag inte bestämt mig för vad jag tycker om, än. Intages bäst under ett gosigt täcke, för trots att november varit så mild är det ändå råkallt på kvällarna. I alla fall här i Göteborg, här nära havet och saltet.
-
Yoga Games Inspirationsdag
Jag tillbringade min lördag på Yoga Games – inte den stora yogakonferensen, men en av deras inspirationsdagar. Alldeles nytillfrisknad från en förkylning var jag kanske inte fysiskt på topp, men åh det är höjden av lyx att få gräva ner sig i yoga! Lite extra inspiration och en knuff i ryggen inför den kommande månaden också, när jag ska instruera två prova-på-yogaklasser för företag för första gången.Dagen började med ett fantastiskt pass med Katy Appleton, följt av en workshop för yogalärare med densamma. Jag drömmer om att gå en längre utbildning för henne, det känns som att hennes uttryck som lärare är på samma gång utmanande och tillåtande. Och så lyckas hon balansera och ge plats för både biodynamiken i yoga och yogans filosofi när hon instruerar. Det vill säga, hon är lite av en yogaidol!
Sedan fick vi en kort lektion i forskningsläget för medicinsk yoga – mediyoga. Det visar sig att det finns många resultat som säger att yoga förbättrar andningskapaciteten, högt blodtryck, insulinnivåerna, ryggvärk, minskar oro och stress och dessutom gör att vi åldras långsammare. Med mera. Ingen chock för en yogi egentligen, men det är bra för västvärlden att få se resultat i siffror och tabeller, så det är lika bra att ösa på, se vad billigt och bra yoga är! Kostnadseffektivt och goda resultat? Yoga på recept snart? Ja tack.
Däremot skrämde gong-avslappningen som avslutade mediyoga-sessionen halvt ihjäl mig. Enligt Pär Krutzén, föreläsare och lärare i mediyoga, beror obehag i samband med gong-ljud ofta på att man har ett stort kontrollbehov. Hrrm.


