Författare: lisajagemark

  • Ett dopp i Lac Léman

    Lac LémanVi kör ut från dalen mellan de höga bergen, gropen där M växte upp. Bort och in i en annan dal, den gröna, som leder ner till sjön som är en av de största i Europa. Lac Lémans vatten är kristallklart och färglöst, botten full av mjuka stenar. Vi badar och äter fisk från sjön. Himlen är täckt av tunna skyar, men det är varmt i luften och M har solbrända armar.

    Läs mer

  • Nytt på journalistfronten

    Det har hänt lite grann på kulturjournalistfronten i september. Den stora nyheten är att jag numera tillhör de litteraturkritiker vars recensioner kan publiceras av alla tidningar inom Gota Media, inte bara i Borås Tidning. Det känns självklart fantastiskt! Först ut var Louise Boije af Gennäs Folk av en främmande stam (finns inte online). I övrigt har jag också recenserat teater för första gången – du kan läsa recensionen här – och så lite Shirley Clamp på det (finns inte online). En mycket trevlig månad för en ung kulturkritiker, med andra ord.

  • En promenad på hög höjd

    IMG_0603

    En eftermiddag under semestern tog sambon och jag en promenad lite högre upp än vi brukar. Le Môle (1863 möh)är ett vackert berg, vars spetsiga topp är en slags symbol för Vallée de l’Arve.

    LÄS MER

  • En dag i Genève

    IMG_0407

    Det är onekligen dags att ladda upp lite tjusiga semesterbilder, så här drygt en månad efter att vi kommit hem … Dessa är från en varm dag som vi tillbringade i Genève.

    LÄS MER

  • En debut och en deckare

    Linn BursellJag har recenserat två böcker den senaste tiden. En debutant, Linn Bursell, som gett ut Allt som är på Ordfront Förlag. Läs recensionen på bt.se!

    Dessutom har jag skrivit en kortrecension om en av höstens deckarsläpp Låt mig ta din hand, av Tove Alsterdal (Lind & Co). Recension från Borås Tidning, 30 augusti 2014:

    Läs hela inlägget!

  • Yoga hösten 2014 i Göteborg

    Yoga hösten 2014 i Göteborg

    IMG_0591

    Nu är planeringen inför yoga-höstterminen 2014 i princip klar! Mina fasta klasser kommer att vara:

    • Måndagar 16.15-17.15 på Nordic Wellness Odinsgatan
    • Onsdagar 18.30-19.45 på Citypraktiken
    • Torsdagar 18.10-19.25 på Nordic Wellness Exclusive

    Läs hela inlägget

  • Yoga-nyhetsbrev

    En nyhet av flera inför höstens yogakurser, är att jag numera har ett eget nyhetsbrev. Du kan prenumerera på mitt nyhetsbrev här!

    Tack ॐ

  • Vägen till pincha mayurasana

    IMG_0110

    Inversioner har alltid varit en utmaning för mig. Eftersom jag haft en del problem med nacken har jag inte kunnat börja träna sirsasana regelbundet förrän ca ett år sedan, och för hand- och underarmsstående har det saknats muskler, men också förståelse för hur världen är när man vänder på den. Dessutom har jag något av ett kontrollbehov, och för att vända dig upp-och-ner måste du våga släppa på kontrollen, ge dig hän och möta dina rädslor.

    Läs hela inlägget

  • Yoga för hosta

    Först och främst vill jag bara säga att man inte ska yoga, eller träna över huvud taget, när man är sjuk. Och med sjuk menar jag ordentligt förkyld (med nedsatt allmäntillstånd), ont i halsen/öronen/gommen, feber och liknande!

    Jag råkade ut för en efterhängsen sommarförkylning efter min vistelse på vuxendagiset Bråvallafestivalen. Och när själva förkylningen – den lätta febern, svullna halsen och locket för örat som satt i fem dagar – väl hade släppt, fann jag mig ändå hostandes för glatta livet. Speciellt på kvällar och morgnar. Det är inget konstigt med det, men att hosta många dagar (veckor …) på raken bygger upp rejäla spänningar i bröstkorgen, ryggen och magen. För att mjuka upp kroppen igen efter förkylningen, och samtidigt vara lite extra snäll mot de muskler som blivit utsatta för hostanspänning, skapade jag en liten yogasekvens, inspirerad av yin och av mina stela hostmuskler. Du får gärna använda den också!

    Se hela sekvensen med bilder

  • En morotshårig jurymedlem

    SR-sommartorsdag-Jagemark

    För någon vecka sedan blev jag tillfrågad om att vara med som jurymedlem i en delfinal i Svensktoppen nästa, en musiktävling som i Borås hålls i samband med de välkända/ökända sommartorsdagarna. Då såg jag såhär förnöjsam ut, med orange hår i en liten soffa på scen tillsammans med Sara Nygren och Carina Bergek.

    Senare på kvällen värmde Agnes upp boråsarna med hits och hippiesjal-backdrop, samtidigt som regnet som vräkt ner hela dagen bestämde sig för att hålla upp. Du kan läsa vad jag tyckte om den konserten på bt.se.

  • Just nu #5

    • lyssnar jag på Lana Del Reys nya album Ultraviolence. Luftigt och tungt samtidigt.
    • ser jag fram emot lite semester i Frankrike innan månaden är till ända.
    • hisnar jag över hur stora våra tomatplantor blivit!
    • myser jag över ett fint second hand-fynd från 50-talet som ska få dansa i sommar.
    • tycker jag att ni ska läsa min krönika från Bråvallafestivalen!
  • Bråvalla

    photo1Just nu hänger jag på Bråvallafestivalen tillsammans med en god vän, för att skriva om spektaklet för Borås Tidning. Du kan läsa mina recensioner och uppdateringar här på bt.se – det finns redan texter om Markus Krunegård och Lana Del Rey, och mer är på väg!

    Utöver strul med armband, extrema köer till allting, en pulserande huvudvärk och risken för regn under dagen har det varit en trevlig första dag i Norrköping. I dag väntar några av Lisa 16 års favoritband (Placebo, Mando Diao) och dessutom Veroncia Maggio, Kings of Leon och The Hives. Jag ska också göra en enkät om boråsare på plats: är du en sådan är det bara att höra av sig.

  • Global Yoga Free Flow Göteborg

    I morgon 19/6 håller jag i Global Yoga Free Flow i Slottskogen. Gräsmattan vid Linnéplatsen kl. 17.30 är det som gäller, vi flödar en timma Midsommar Namaskar ihop under solen. Du behöver bara en handduk att stå på för att vara med (om ens det) och ta gärna med en vän!

    20140618-201045-72645609.jpg

  • Håkan Hellström @ Ullevi

    Om du är sugen på att läsa vad jag tyckte om rekordkonserten på Nya Ullevi förra veckan, klicka dig in på bt.se här! Det var en magisk kväll på många sätt, och de tre timmarna kommer jag att spara i hjärttrakten hela livet.

    PS: veckan innan var jag på Summerburst och funderade lite kring fenomenet house. Det kan du också läsa här, om du får feeling.