- Sorj Chalandon – Faderns yrke (bt.se): rå, genomtänkt och välskriven om en dysfunktionell far- och sonrelation.
- Audur Ava Ólafsdóttir – Den sista kvinnan (smp.se): jag förväntade mig mer av isländskan som släpper så välskriven feelgood.
- Karin Ström – Benitosommar (barometern.se): ett alldeles för kort bloggliknande minnesurklipp om nittiotalsstockholm.
- Stefan Spjut – Stalpi (bt.se): uppföljaren till trollthrillern Stallo är nästan lika bra som sin fantastiska föregångare.
Författare: lisajagemark
-
Hanami/Valborg

Den sista april, det vill säga valborg, var vi i Botaniska trädgården. De firar nämligen inte bara att vintern rasat ut bland våra fjällar, utan också hanami, den japanska motsvarigheten till vårt vårfirande. Hanami hänger ihop med att körsbärsträden blommar, och Botaniska har en japanskt inspirerad heldag med dans, marknad och annat smått och gott.
-
Recension: Yoga Body av Mark Singleton

Den här rejäla, faktatunga boken är en akademisk text i ett snyggt omslag. Mark Singleton har forskat på hur, var och när asana (fysiska positioner) blev en så viktig del av yoga. Baserat på tidningsartiklar, historiska resebeskrivningar och böcker, försöker han på ett vetenskapligt sätt se hur just den fysiska yogan blev den största. Och på vägen dödar han en hel del yogamyter.
-
Pranafestivalen 2017

Så här såg det ut när jag höll i en gratisklass i det lilla dropin-tältet på Pranafestivalen förra året. I år har jag fått förfrågan om att vara presentatör och delta i den stora festivalen, vilket känns väldigt stort och roligt! Att hålla i stora konventklasser inför över hundra personer var aldrig ens i mina vildaste drömmar när jag blev yogalärare, och jag känner mig alltid lika tacksam när jag får chanser som den här.
Eftersom festivalens grej är att blanda yogaklasser med musik och konserter, tänkte jag hålla i en vinyasa/flow-klass med inspiration från Göteborgs popscen. Det vore fantastiskt roligt att mötas på mattan 9-10 september i Trädgårdsföreningen. Med koden LISAJAGEMARK får du 200kr rabatt på festivalpasset!
-
Två fantastiska debutromaner

Den senaste tiden har jag haft turen att läsa och recensera böcker som jag verkligen tyckt om. Två av dem är dessutom skrivna av debutanter, Agnes Lidbeck och Yaa Gyasi, vilket alltid är extra roligt. En berättelse om slaveriet på båda sidor av Atlanten, en roman om att aldrig riktigt finna sig i de klassiska kvinnorollerna. Båda berättartekniskt mycket välskrivna.
-
Dublin

Redo för fler Dublinbilder? Jag måste säga att jag inte tog så himla mycket bilder under vår resa. Kanske för att jag var upptagen med att dricka öl, lyssna på musik eller för tusende gången säga till Miguel att ”alla är SÅ trevliga här!”. Det var det bästa med Dublin – den avslappnade, glada känslan. Irland, vi kommer definitivt tillbaka!
-
Marsmål 2017
Mitt enda, stora mål för mars 2017 är att orka hålla igång frilansandet och uppsatsskrivandet samtidigt som vi får tillträde till vår nya lägenhet (inkl. målning, tapetsering, flytt och ett par massiva ikeabesök). Det vore nog naivt att tro att jag kommer hinna med så mycket annat! Skicka mig styrkekramar, internetkompisar, för snart rullar flyttcirkusen igång.
-
Howth

I helgen åkte jag och karln iväg på en weekendresa med tema musik, öl och sightseeing. Vi var bara i Dublin i ett par dagar, men hann ändå både uppleva själva staden och en liten bit av den irländska naturen. Strax norr om Dublin och lättillgängligt med pendeltåget, ligger fiskebyn Howth som har de här vackra vyerna.
-
En vecka i frilanslivet #2

Det är snart ett år sedan jag senast skrev ner en vecka i mitt frilansliv. Eftersom jag vet att alla läsare väntar med spänning på att få veta vad jag har för mig egentligen, tänkte jag vara snäll och upplysa er. Det här är vad jag ska göra den här veckan!
-
Februarimål 2017

Februari är nog ingens favoritmånad. Helgerna är förbi, staden är gråare än någonsin och hela månaden skriker vardag. Men vardag kan också vara något fint. För mig kommer månaden mest betyda resor av olika slag, men också att vissa löpande uppdrag kommer igång ordentligt. Roligt, ibland lite tröttsamt, men mest skönt att känna att frilansåret verkligen sätter igång nu.
Februari, let’s do this!
-
Recension: Restorative Yoga av Ulrica Norberg

Ulrica Norberg kom förra året ut med boken Restorative yoga, en fin bok som påminner mycket om Yin yoga som kom 2014, både till utseendet och innehållet. Böckerna beskriver de två mest grundande och avstressande formerna av fysisk yoga, och båda har ett upplägg som varvar västerländska rön, österländsk filosofi, och beskrivningar av praktiska metoder. Restorative yoga är kanske den mest avslappnande yogaformen av alla – en form där man letar efter att slappna av i alla muskler, känna sig tung och få slappna av och vila helt och hållet in i positionerna. Med hjälp av redskap, meditativa tekniker och yogiska förklaringssätt sätts den läkande vilan i fokus.
-
Ljuset här i rummet

Det är okej med lite mer Lyon-bilder va? För eftermiddagsljuset genom fönstren på katedralen Saint Jean i Lyon är så fantastiskt.
-
Jag bär den stan i hjärtat var jag än går

Innan vi landade hemma hos svärmor för en vecka i alperna, passade jag och karln på att besöka en av våra favoritstäder. Det råkar också vara staden där vi träffades: Lyon. Vi hann med att träffa en massa vänner, äta på flera bra bouchons och promenera genom de historiska kvarteren. Så här såg promenaderna ut genom min kameralins.
-
Vinterboktips: spänningsromaner

I vanliga fall brukar jag gilla att läsa otäckare böcker på sommaren – för att kompensera för de ljusa nätterna – men den senaste tiden har jag läst tre stycken mysiga spänningsromaner med lite lagom skräckinslag trots de långa nätterna. Det här är inga läsupplevelser jag kommer minnas hela livet, men väl tre pocketar som jag haft trevligt sällskap med i läsesoffan.
